lørdag den 19. maj 2012

Blødning i graviditeten - dét er farligt!!

Vi får rigtig mange henvendelser hos storkereden Omkring blødning i graviditeten. Mange vælger at få en tidlig trivselsscanning fra 5-6 graviditetsuge, for at se at alt er som det skal være. Det er selvom det er helt normalt at opleve blødning allerede i den helt tidlige graviditet. Blødning fra vagina er normalt men er også grund til meget bekymring hos gravide - specielt hvis man før har oplevet at blødningen endte med en abort. Man skal altid henvende sig til lægen ved blødning og oplyse mængden af blod, farven og om du har smerter. Mens ægget implementerer sig i livmoderen kan man opleve en lille menstruations lignende blødning, omkring tidspunktet hvor man skulle have haft sin menstruation. Denne blødning kan blive fejltolket som en menstruation, men den vil oftest være mindre og er altså en del af graviditetens forløb. De mest almindelige blødninger opstår fordi slimhinden i skeden bliver sart. Alle slimhinder i kroppen bliver påvirkede af hormonerne. Det mærker du ved, at du måske oplever blødninger fra næsen og tandkødet og din øjne føles tørre. Det samme sker i skeden. Der kan give små blødninger feks ved sex eller fysisk aktivitet. Disse blødninger opleves af rigtig mange gravide og er helt ufarlige. Som sagt skal man altid tage blødning i graviditeten alvorligt og kontakte sit fødested eller læge. Hvis moderkagen ligger foran fødselsvejen, kan dette også forårsage blødning. Moderkagens placering ses til de scanninger du får på sygehuset, og de fleste ligger heldigvis som de skal. Lægen oplyser dig om placeringen, hvis det er problematisk, så hvis du ingen informationer har fået om modedrkagens placering, er alt i den skønneste orden. Jeg håber rigtig mange af jer vil skrive om jeres oplevelser med blødning i graviditeten. Det vil hjælpe dem der bekymrer sig om det lige nu. ( og der er faktisk også kun sport i tv!! :-) ) Rigtig god weekend Jordemoder Louise Storkereden

13 kommentarer:

  1. Jeg vil gerne dele min oplevelse af blødning i graviditeten, da jeg har negative og positive oplevelser... Jeg har prøvet at bløde grundet spontan abort i 6-7. Uge, bløde i 10.uge grundet fostret var gået til, dette har jeg oplevet 2 gange i træk!! Alle tre gange har blødning desværre vist sig at være negativt så da jeg blev gravid for 4. gang og fik en pletblødning i 6-7.uge troede jeg selvfølgelig at så var det en abort igen... Men nej en scanning på sygehuset viste at baby var i live og havde det godt :-) jeg bløder så igen lidt tid efter (ret kraftig blødning og mange smerter) men igen viste en scanning at baby stadig lå og blinkede med det lille hjerte... Et par uger efter bløder jeg igen og denne gang er jeg sikker på det er en abort grundet konsistensen MEN igen viser scanningen at baby stadig er der :-) jeg er nu i 27. Uge og har en skøn, aktiv dreng inde maven, som trods alle de mange blødninger i de første 12 uger har holdt fast :-) så blod er ikke ensbetydende med at det er abort, selvom jeg selvfølgelig troede det hver gang da jeg jo har oplevet det 3 gange før.

    SvarSlet
  2. Tak for dit indlæg. Det lyder som en hård omgang. Det er jo en stor følelsesmæssigt rutschetur hver gang, hvor man håber og ber' til det sidste. Super dejligt at det går så godt nu. held og lykke med graviditeten og den skønne prins.

    SvarSlet
  3. Hej derude:-) Har også prøvet det :-) I min allerførste graviditet begyndte jeg at pletbløde i uge 9 til uge 11 hvor min læeg endelig henviset mig til scanning - og foster viste sig at være gået til i uge 5-6 stk, måtte have medicinsk abort :-( hårdt:-( I næste graviditet blev jeg fulgt tæt med ekstra scan, blodprøver for at tjekke HCG - jeg oplevede let blødning i uge 11, men 39-+1 fødte jeg den skønenste dreng som idag er 5,5 år og dejlig <3 :-)) I min 3. graviditet oplevede jeg blødning lige omkring der hvor ægget sætter sig fast - gætter jeg på efter at have nærstuderet div kalendre ;-) og igen i uge 6+1, hvor jeg får tidlig scanning der viser 2 fostre, den ene i liv, den anden uden liv. Scannes igen i uge 9, her er det ene foster/sæk nærmest væk og den anden er vokset som den skal, har smukt hjerteblink:-) efterfølgende en skøn , problemfri og nem graviditet og nu er jeg mor til 2 SKØNNE drenge. Anton fra okt 06 og Viktor fra sept 11 :-))) Så jeg ahr prøvet at blod i et tilfælde var skidt og i 2 tilfælde hvor jeg oplevede blod, men som ikke betød noget som helst :-)))) / Stine VK

    SvarSlet
  4. Jeg fødte min søn 3 mdr for tidlig ingen blødning ved ham,
    er nu gravid igen 5+5 i dag begyndte og bløde 5+3 med smerter, kom på sygehuset så fint ud, kunne være abort der var i gang, bløder nu IGEN i dag 5+5 dog ikke så meget som sidst men frisk rødt blød begge gange, så jeg rimlig nervøs, håber blodprøve viser alt er fint næste uge.

    SvarSlet
  5. Jeg begyndte at bløde ca. 6+4 og i 10+0 mistede jeg mit første barn. Det var i januar i år, og jeg er så blevet gravid igen idag er jeg 6+0 uger henne, og begyndte at bløde igår aftes, men det var meget lyserødt og havde kun sådan små smerter der lignede menstrautions smerter, og så gik jeg til lægen og han var så kold, og tog slet ikke hensyn til at det kun er 6 uger siden jeg mistede mit første, så han sagde bare at jeg skulle tage en test om weekenden og hvis den stadig var positiv skulle jeg vente en måned og komme tilbage der, så kan vi se om alt er i orden og få ordnet papirerne... Det gjorde mig meget ked af det og usikker at han skulle være så kold.

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes du skal skifte læge med det samme! Jeg har også en lidt træls historik med mine graviditeter - har ikke haft nemt ved at blive gravid, så er igennem et fertilitetsforløb, som jo heldigvis virkede ved min søn på 3. I sommers var jeg gravid igen, men det blev desværre en medicinsk abort i uge 13, da fostret var dødt i uge 9. Nu blev jeg testet positiv sidste uge (blodprøve), men har blødt lidt i weekenden og min læge sagde med det samme, at jeg skulle komme forbi og få taget en ny blodprøve, da hun kan se, om tallet er steget, som det skal. Så hun tog det meget alvorligt og det skal du også kræve.

      Slet
    2. Undskyld - kan se, det er længe siden, du skrev. Håber bare det bedste for dig.

      Slet
  6. Jeg fik en meget lille blødning i uge 11+(som var brunt) og besluttede at køre til vagtlægen. Jeg blev sendt op til gynækologisk afsnit, blev scannet, og fik melding om at fostret var gået til i uge 8 eller 9 og at jeg skulle have en medicinsk abort. Kroppen havde dog ikke opfattet dette og troede stadig at jeg var gravid, hvilket betød at alle mine symptomer stadig var tilstede.

    Jeg er en af dem som ikke vil virke anmasende hos lægen og prøvede at finde alle mulige naturlige forklaringer til blødningen, men det viste sig jo at være forkert. Så til alle jer der er som mig, så kan jeg kun sige - vær mere pågående og ring i det mindste til jeres læge og fortæl hvad det er I gennemgår hvis I er i tvivl.

    SvarSlet
  7. Jeg begyndte at bløde ret kraftigt da jeg var 11+3. Jeg blev meget nervøs, og var sikker på jeg havde mistet mit barn. Vi tog ind på gynækologisk ambulatorium, hvor vi kunne se den dejligste lille baby bevæge sig. De sagde til mig, at det højst sandsynligt var en rift i min slimhinde. Til nakkefoldsscanningen to dage efter kiggede sygeplejersken efter blødning, men kunne ikke se noget, og mente derfor også at det havde været i livmoderhalsen. Igår (jeg er 13+5 i dag) begyndte jeg igen at bløde, frisk blod, men ikke ligeså meget som sidst, og ringede straks til lægen, som beroligede mig og sagde jeg skulle slappe af, og da jeg ikke har nogle smerter, skulle jeg tage det roligt. Jeg er dog stadig bekymret, og har derfor bestilt en ekstra scanning på torsdag, hvor jeg igen håber at kunne se min dejlige lille baby bevæge sig!

    SvarSlet
  8. Jeg har prøvet at bløde to gange.
    I min første graviditet blødte jeg (frisk rødt blod, som stoppede hurtigt) efter en løbetur i uge 7, dagen efter så vi et fint hjerteblink i 7+4. Efter tre uge begyndte det så at bløde igen og det var så lidt mere blod, og det viste sig at baby havde sagt stop i 8+4 en uge efter vi så et fint hjerteblink.
    I min anden graviditet var jeg på Tenerife i uge 6 og pludselig forsvandt alle mine symptomer fra den ene dag til den anden, jeg vidste udemærket hvad klokken havde slået, selvom der ingen blødning var før efter et par dage. Der kom så lidt blod og det stoppede igen, men til scanningen i uge 7 viste det sig at baby var død i uge 6, så der er sikkert aldrig været hjerteblink.
    Nu er jeg så gravid igen, og er SÅ bekymret. Jeg har set fostret i uge 7+5, fint hjerteblink, og jeg har set fostret (igen) i uge 10+4 med fint hjerteblink og en aktiv lille én. Nu er jeg så i uge 11+6 (dagen før den magiske uge) men nu bløder det så når jeg er på toilettet idag :-( lidt lyserødt blod som viser sig når jeg tørre mig. Jeg er så bange. Er ved at besvime, selvom det ik er meget blod så er jeg bange, for det var heller ik meget de andre gange. Jeg skal til nakkefoldsscanning på mandag, da er jeg i 12+4 og det håber jeg så sandelig jeg ER, for jeg vil ha min baby nu, magter ik mere sorg

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber sådan du stadig er gravid og det gik i sig selv

      Slet
  9. Hej. Jeg fik taget en blodprøve i går som viste positivt, men jeg fik min menstruation dagen før blodprøve, så skal have taget en ny blodprøve på mandag og håber at hcg er steget. Er rimelig nervøs over det.

    SvarSlet