onsdag den 30. maj 2012

Numsen vender nedad - på baby :-)

Idag hos Storkereden.nu har vi haft besøg af en gravid, hvis barn lå i underkropsstilling i livmoderen. Vi vil prøve at få barnet til at vende sig med akupunktur og øvelser, da hun meget gerne vil føde almindeligt og ikke ved kejsersnit. Det fik mig til at tænke på, hvor mange af de gravide jeg ser, der bekymrer sig om, hvilken vej deres barn vender. Fakta er, at det kun er ca 3 % af børnene, der vender med numsen nedad til termin. Børnene må ligge lige som de vil, frem til uge 37. Herefter vil jordemoderen mærke, at det er hovedet der vender opad, og tilbyde dig en tid til et vendingsforsøg. En læge vil forsøge at vende barnet på sygehuset du skal føde på. Først vil du få en hurtig scanning og lægen vil derefter prøve at trykke barnet rundt med sine hænder uden på din mave. De felste steder kører man først en CTG, hvor man ved hjælp af lydhoveder på maven, sikre sig at barnets hjertelyd er fin og der ikke er veer. Man kan også blive tilbud et vehæmmende middel, så man sikre sig at livmoderen slapper mest muligt af og at man ikke går i fødsel. Du vil blive lagt med benene hævet og lægen prøver nu at presse numsen op af bækkenindgangen, samtidig med at hovedet presses nedad. Selve vendingsforsøget er - som det nok lyder - lidt ubehageligt og det lykkes i ca 50% af tilfældene. På den anden side, er det forsøget værd, hvis man gerne vil undgå det kejsersnit der som oftes følger med fødslen af et barn i underkropsstilling. Håber i vil dele jeres erfaringer her, hvis i har prøvet et vendingsforsøg eller bare er i tvivl om hvordan jeres barn ligger. God aften Jordemoder Louise Www.storkereden.nu

2 kommentarer:

  1. Jeg har været gravid to gange, og begge gange lå de små baryler med numsen nedad. Den første ville ikke vendes, og jeg havde en fantastisk oplevelse med et planlagt kejsersnit. Det var da mærkeligt at gå fra den der uvished og spænding omkring den naturlige fødsel; Hvornår sker det, gør det ondt, hvordan reagerer jeg og så videre og så videre, til lige pludselig at få en besked om, at jeg skulle være mor mandag kl kvart over to. Men det var også ret fantastisk at kunne gå og glæde sig på en anden måde. Og selve kejsersnittet var en fin og positiv oplevelse.
    Anden gang lykkedes den udvendige vending. Det var ikke nogen behagelig omgang, og det var det sjovt nok heller ikke første gang, hvor han jo sad fast, men selve fødslen gik nemt og var en superfantastisk oplevelse. Så jeg er faktisk ret glad for at have fået lov til at prøve begge dele... Og i bagklogskabens klare lys er det ærlig talt heller ikke så vigtigt (for mig) hvordan mine skønne drenge er kommet til verden, men at det var raske, sunde børn, og at begge mine fødsler har været gode og positive oplevelser :)

    SvarSlet
  2. I min sidste graviditet blev det i 37. uge opdaget at barnet lå i UK (underkropsstilling)
    Jeg fik en tid på hospitalet til vendingsforsøg, som desværre ikke lykkedes. Du ligger på en briks med benene op, der bliver kørt CTG og du får via drop noget væske som gør at livmoderen kan slappe af.
    Det er selvfølgelig en mærkelig ting når jordemor står og rykker og trykker på maven, men bestemt et forsøg værd og bestemt ikke noget at frygte! Det gør ikke ondt, men er da lidt ubehageligt (intet at sammemligne med veer ;-))
    Prøvede efterfølgende med Louises hjælp også at vende barnet ved selv at ligge med numsen oppe flere gange dagligt, samt andre metoder men han sad godt fast og det endte med planlagt kejsersnit.

    Alle der har haft børn i UK - uanset om de bliver vendt eller ej - skal være ekstra opmærkomme på om der er klik på hofterne efterfølgende. Det undersøger jordemor. Der er nemlig øget risiko for at barnet fødes med hofteskred, hvilket skal behandles tidligt efter.
    Min søn Aksel havde medfødt hofteskred. Behandlingen består i at barnets ben/hofter fikseres i skinner i 6-12 uger. Det er noget ortopædkirugisk afdeling står for. Man skal lige vænne sig til skinnerne, både som forældre og som barn, men det går hurtigt.
    Behandlingen er nødvendig hvis du ønsker at dit barn skal kunne gå normalt senere og ikke få hofte og knæ problemer.

    SvarSlet